TÁRKI-TUDOK
  Keresés  
      

Pedagógusok


Pedagógusok munka- és munkaidő-terhelése

 

A Tárki-Tudok Zrt. az Oktatási és Kulturális Minisztérium megbízásából 2008 őszén kutatást végzett a pedagógusok munkaidőkeret felhasználásáról a közoktatási intézményekben. Ennek során összesen 108 intézmény több mint 3000 pedagógusát kérdeztük meg kérdőíves vizsgálat keretében arról, hogy saját bevallásuk alapján, hogyan oszlik meg a munkaidejük a különböző tanári tevékenységeik között.
A kutatás egyik fő megállapítása, hogy az egyes tanárok leterheltsége jelentően eltérhet a központilag előírt óraszámtól, harminc százalékuk, saját bevallása alapján, jelentősen túlterheltnek bizonyult és kb. tíz százalékuk alulterhelt az állami előíráshoz képest. Szintén fontos összefüggés, hogy a különösen túlterhelt intézményekben a legnagyobb az iskolában tanító pedagógusok munkaid?-terheltségének egyenlőtlen megoszlása is, amely belső feszültségek forrása lehet. Saját bevallásuk szerint a pedagógusok hetente átlagosan 42 órát töltenek az iskolával kapcsolatos feladatok ellátásával. Munkaidejük felét a tanítási órák töltik ki, harmadát az órára való készülés, óraszervezés, tanulói munkák értékelése, és átlagosan heti 5 órát töltenek adminisztratív feladatok ellátásával.
Összességében elmondható, hogy a közoktatásban egyszerre van jelen a pedagógushiány és a pedagógus munkanélküliség, amely strukturális adottság a rendszerben, ahol a kereslet és a kínálat nem találkozik egymással. Fontos előrejelzés, hogy várhatóan égető pedagógushiány lesz hazánkban, mivel a jelenlegi elöregedési tendencia és az elsősorban fiatal tanárokat érintő pedagógus munkanélküliség következtében egyre kevesebben fogják a tanári pályát választani a mostani pedagógusok nyugdíjba vonulásának idejére. Ugyancsak a harminc évesnél fiatalabb pedagógusok helyzetét nehezíti, hogy közel ötven százalékukat határozott idejű szerződéssel alkalmazzák, többségüket egy tanévre, így bizonytalannak mondható státuszuk.
Az oktatási rendszer legnagyobb kihívása a pedagógusok erőforrásainak minél hatékonyabb kihasználása. A minőségiség emeléséhez differenciált ösztönzésre és korlátozásokra van szükség, mert az egységes rendelkezések nem oldják meg a rendszerben rejlő strukturális feszültségeket.

A kutatási beszámoló itt érhető el.

A kutatás eredményeiről 2009. február 18-án a HírTV-ben elhangzott beszélgetés videója elérhető a televízió honlapján.

A témával foglalkozott a Magyar Televízió Fogadóóra című, 2009. március 14-i műsora, amely megtekinthető itt.

vissza  


hírek


Kreatív Partnerség a Ludwig Múzeumban

A Ludwig múzeumban Közös ügyeink – Együttműködésen alapuló művészeti projektek címmel egy kiállítás nyílt, ami március 18-ig látogatható ingyenesen. A kiállítás egy négyéves nemzetközi program (CAPP – Collaborative Arts Partnership Programme) eredményeit mutatja be a közönségnek, melynek célja, hogy megismertesse a művészekkel az együttműködésen alapuló művészeti gyakorlatot, és támogasson olyan, különféle közösségek bevonásával megvalósuló projekteket, amelyek hatékony megoldást keresnek egy-egy aktuális társadalmi problémára.

A kiállításon látható a Művészek az osztályteremben projekt is, ahol neves művészek Németh Szilvia (T-Tudok, Kreatív Partnerség) irányításával három hónapig két budapesti iskolában dolgoztak együtt a gyerekkel és a pedagógusokkal. A kiállításon egyaránt láthatóak a projekt eredményei, maga a folyamat és a művészek reflexiói a mai magyar oktatásra. Ajánljuk minden szülőnek és pedagógusnak, akik kíváncsiak rá, mit hoznak ki a művészek a mai magyar iskolából és milyen is az iskola az ő szemüvegükön át.

média-jelenlét


Nem a tehetséggondozást kellene sulykolni

Lannert Judit az Új Egyenlőségben beszélt a magyar közoktatás gondjairól.


Tagadják a jövőt

F. Szabó Kata készített interjút Lannert Judittal a Vasárnapi Hírekben arról, hogy sokkolják a magyar társadalmat a jövő kihívásai, a döntéshozók viszont a régi rutinokhoz nyúlnak, pedig ahhoz, hogy az oktatás jó irányba változzon, először a felnőtteknek kell tanulni
 


Minden gyerek jó valamiben

Lannert Judittal Mázsár Tamás készített interjút a tehetséggondozásról annak apropóján, hogy nemrég a blogján Tehetséggondozás lufi címmel arról írt, hogy miközben milliárdokat költ el a kormány a tehetséggondozásra hivatkozva, az eredményeket alig vizsgálják. Ha mégis megtennék, akkor lesújtó számokat kapnának, hiszen a tehetséggondozásra fordított hatalmas pénzeknek nemzetközi felmérések szerint alig van hatásuk. Erről, a rossz pedagógusokról, a gyerekek túlterheltségéről és az egyházi iskolák elitizmusáról is szól az interjú.


  1035 Budapest, Vihar utca 18. telefon: (+36 1) 887 4851, info@t-tudok.hu